DOWNLOAD ID PAKKEN
MANIFEST
ZULU er meget mere end bare en TV-station. Det er en stemning, et mindset, en måde at opleve verden på. ZULU er det sjove, skæve og farverige alternativ til hverdagens trivialiteter og selvhøjtidelighed. Det er festen, du vågner op fra med en sprittusch-penis i panden.

Vi er alle ZULU-krigere.

ZULU-krigeren er symbolet på os med det særligt twistede syn på virkeligheden – os med ZULU på hjernen. Sammen kæmper vi for en hverdag fyldt med humor og galskab. Vi kæmper for makrel og data, enhjørninge der skider regnbuer, blendede othellolagkager og dansende Putin’er.

Al magt til ZULU-krigerne!
ZULU’SKE
IDENTITETSPRINCIPPER
Identiteten trækker brugerne ind i en verden af ZULU’sk galskab og omfavner den mangfoldighed af indhold, fest og vanvid, som gør ZULU så speciel.

1. Vær vanvittig, og intelligent

Identiteten handler helt enkelt om det uventede og forskruede – ZULU har fået tourettes. Som når Peter Ingemann ufrivilligt skriger EN HUGORM eller Tyler Durden (Fight Club) klipper enkelte frames af porno ind i en familiefilm.

Tyler Durden’s formål er bl.a. at få små børn til at græde under familiefilmen. Vores formål er at give folk ZULU på hjernen.

2. ASF (Almindelig Sund Fornuft)

Identiteten er vild, det er derfor ikke nødvendigt, at vi spiller på alle tangenter hele tiden. Hvis grafikken har tourettes, behøver lyden ikke at have det – eller omvendt selvfølgelig.
3. Vær Grineren

Identiteten udspringer af en kultur, der domineres af LOL-Katte, Reaction GIFs, Snapchats og Rickrolling, en kultur hvor aktualitet og humor i høj grad vinder over eksekvering.

4. Skab Ikoner

Igennem årene er der blevet etableret en række stærke ZULU-ikoner – kuglerne, krigeren, trommerne, Vigga’s stemme og ikke mindst råbet – ZULU! Da Klaes the Roommate annoncerede sit ægteskab med ZULU, blev det gjort helt genialt kun med trommerne.

Vi skal bruge disse ikoner. Også de etablerede programspecifikke ikoner som Epo eller Jeppe K’s latter. Og vi skal skabe nye ikoner, som brugerne i fremtiden vil huske os for.

5. Vær ZULU’sk

ZULU er ikke som de andre. Vi er aldrig beherskede, strømlinede og kontrollerede. Vi er faktisk det stik modsatte – unikke og uhøjtidelige, vildt sjove og sygt umodne. Vi er med andre ord altid ZULU’ske.

Det ZULU’ske kommer fra hele vores univers og ikke kun fra programfladen. For alt det imellem programmerne, digitalt og events, er i lige så høj grad det, som gør ZULU ZULU’sk og adskiller os fra alle andre.
LOGO
ZULU-logoet er det eneste af TV 2 familiens logoer, der bryder med designsystemet for kanal-brands.

Logoet må farvelægges i alle identitetsfarver fra farvepaletten, så længe det adskiller sig fra baggrundsfarven – ej, det må du faktisk godt, hvis du kan slippe afsted med det.

Logoet findes også i en variant med TV 2, som bruges, når ZULU optræder sammen med TV 2 familien. Denne variant tager kun magenta-farven, der er ZULUs primære farve. TV 2 ZULU logoet findes i logopakken i en positiv og negativ version.

DOWNLOAD LOGO
RESPEKTLØSE AFSTANDE
Respektafstanden er normalt det område rundt om logoet, som skal holdes fri for grafiske elementer. Det arbejder vi slet ikke med. Hér må leges, også med det allerhelligste – kuglerne.

ZULU logoet kan sagtens bære at én, to eller tre af kuglerne erstattes eller dækkes til af andre elementer, og stadig bibeholde en stærk genkendelighed. Kuglerne må dog aldrig skilles ad, det er derfor ikke i orden at placere en kugle i hvert sit hjørne.

Som med alt andet design skal vi udvise almindelig sund fornuft, dvs. på ukendte markeder bør logoet nok være fri for pizza.
KRIGEREN
Krigeren er som logoet en stærk identitetsmarkør for ZULU. Krigeren er dog en sjælden gæst i ZULU universet, han lever hovedsageligt i “ånden”, dvs. hans visuelle tilstedeværelse sker i glimt – han dukker op, når hverdagen er ved at tage over, og det hele bliver en anelse kedeligt. Man ser ham altså aldrig hoppe og danse.
FARVER
ZULU er hverken rød, grøn eller blå. ZULU er en mangefarvet kanal. Farvepaletten er vild og ironisk og består udelukkende af helt rene skærmfarver.

Selvom der er mange farver i paletten, bør disse benyttes med omtanke. For alt i verden - vis mådehold og se Principper for farvebrug.

DOWNLOAD FARVER
SKRIFTEN
Vi er teenageren, der ikke vil ses sammen med vores forældre. Den primære skrift skal derfor ikke være som mor og far siger. Vi vil selv bestemme, og vi synes, den skal være højtråbende med kant.

Den primære skrift for ZULU er Platform Bold. Den er en anelse smal i det, hvilket gør, at den fylder mere på mindre plads.

Alright Sans, som er TV 2 familiens skrift, kan benyttes, hvor Platform ikke virker fx. til brødtekst eller anden tekst i meget små størrelser.

DOWNLOAD PLATFORM BOLD
PRINCIPPER FOR BRUG AF TYPOGRAFI
Overskrifter defineres dynamisk ud fra et shoutbox princip, hvor teksten kan skaleres frit inden for rammen. Teksten er enten centreret eller venstrejusteret.

Til overskrifter og supporttekst bruger vi Platform Bold med skydning 1:1 ift. punktstørrelse. Overskrifter skrives i minuskler og kortere supporttekst i majuskler.

Alright Sans benytter vi aldrig som et identitetsskabende element, men udelukkende hvor tekst vises i små størrelser.

GRID
Kasserne i grid'et er fundamentet for alt layout – online, on-air og offline. Kasserne er kvadratiske, en solidarisk størrelse, der hverken favoriserer liggende eller stående formater. Det er en slags kæmpe pixel, der holder styr på vildskaben i identiteten.

DOWNLOAD GRID-SKABELONER OG VÆRKTØJER
PRINCIPPER FOR BRUG AF GRID
Design grid’et er simpelt og vildt fleksibelt – så simpelt at vi alle kan huske forholdene og dets opbygning, og så fleksibelt at det fungerer i hvilken som helst størrelse.

Grid’et består af et 60x60px kassegrid, centreret på canvas. Grid’et brydes af en centreret cirkel, der altid aligner med grid’et. Cirklen bryder, så vidt muligt, canvas på den korteste side men aldrig på begge sider. Er canvas kvadratisk, bryder cirklen derfor ingen af siderne. Det lyder besværligt, men det er egentlig ret simpelt.
PRØVEBILLEDE
Prøvebilledet danner grunden for farvepaletten og udformning af grid’et.

Hvor prøvebilledets egentlige funktion er at kontrollere billedkvaliteten på vores TV, er det ZULU’ske prøvebilleds formål noget hen imod det stik modsatte. Det er dog rammer, men det er vores rammer for at skabe disharmoni og vildskab, ikke perfekt kalibrerede TV.
GENERATOR
Det er vigtigt at sige, at identiteten ikke er en glitch-identitet. Det handler ikke om at få elementer til at fremstå fejlagtige, med støj og flimmer. Identiteten er som en person med tourettes, én der ikke kan holde sine upassende særheder tilbage.

Tourettes kan i identiteten udtrykkes på mange måder, med grafik, animation, tekst, lyd etc. Grafik-tourettes lægger sig i farvede blokke ovenpå en ensfarvet baggrund eller noget indhold. Tekst-tourettes udskifter enkelte ord og giver dermed sætningen en anden måske mere sand betydning.

Brug designgeneratoren til at lave tourettes grafik, animerede GIF’er og tekst tourettes til brug på sociale medier, online og evt. på programfladen.

ÅBEN DESIGN GENERATOR
CREDITS
Credit-sekvensen på programmer benyttes altid af TV 2 ZULU til salg og promotion. Derfor skal sekvensen med producentkrediteringen udformes efter en fast skabelon. Download ZIP-filen her. Den indeholder guidelines, templates og logo.

DOWNLOAD CREDITS
VIGNETTER
Der findes tre forskellige ZULU vignetter: en ren ZULU logo ident, en ZULU præsenterer ident og en Original ZULU Comedy ident.

DOWNLOAD VIGNETTER
REEL
I show reelen kan du få et levende og kondenseret indtryk af, hvordan ZULUs brand identiteten ser ud.